Deelgebied

Plan van aanpak

Binnen de Route Cultuureducatie werk je als culturele instelling samen met de school aan een planmatig en betekenisvol cultuuraanbod voor leerlingen én docenten. Het doel is om cultuureducatie niet als losse activiteit aan te bieden, maar als samenhangend onderdeel van het onderwijsprogramma.

Wat houdt het plan van aanpak in?

Het plan van aanpak beschrijft hoe cultuureducatie binnen de school vorm krijgt:

  • Welke activiteiten worden ingezet voor leerlingen?
  • Wat is de rol van docenten, zowel in de uitvoering als in hun professionele ontwikkeling?
  • En hoe worden externe partners – zoals culturele instellingen – structureel betrokken?

Het plan kan verschillende vormen aannemen, zolang het bestaat uit concrete acties met een duidelijke planning, evaluatie en borging. Activiteiten staan idealiter niet op zichzelf, maar zijn onderdeel van een doordachte opbouw.

De rol als culturele instelling

Als culturele instelling begeleid je de school – in samenwerking met de cultuurcoördinator – bij het maken van onderbouwde keuzes in hun cultuurbeleid. Jouw expertise helpt om kunst en cultuur duurzaam te verankeren binnen het onderwijs. Dit kan bijvoorbeeld op de volgende manieren:

  • Verken samen de onderwijsvisie van de school: welke speerpunten zijn er, en hoe kunnen culturele activiteiten daaraan bijdragen (denk aan burgerschap, talentontwikkeling, of persoonsvorming
  • Breng samenhang aan in het cultuuraanbod: hoe kunnen losse projecten elkaar versterken? Denk aan doorlopende leerlijnen, thematisch werken of vaste culturele momenten in het jaar.
  • Maak het bestaande aanbod inzichtelijk: wat gebeurt er al in de klassen? Wat doen de eigen docenten, en wat wordt uitbesteed?
  • Formuleer samen doelen en leeropbrengsten voor cultuureducatie: wat moeten leerlingen ervaren, leren of kunnen? Koppel daar meetbare acties aan.
  • Werk toe naar een meerjarenplanning met een jaarlijkse uitwerking: zo wordt het beleid concreet en uitvoerbaar, en krijgt cultuur structureel plek in het rooster.
  • Evalueer jaarlijks met de school: wat werkte goed? Wat kan beter? En hoe borgen we de resultaten, zodat de voortgang niet afhankelijk is van individuele personen?
07282021 KunstCentraal Workshops