Stap 1
Oriëntatie
Tijdens het oriënterende gesprek zitten de directeur, cultuurcoördinator en de adviseur cultuureducatie om tafel. Samen maken jullie concreet wat deelname aan Cultuureducatie met Kwaliteit betekent. Verwachtingen, verantwoordelijkheden en randvoorwaarden worden zo helder mogelijk gemaakt.
Wie?
De directie, ICC´er(s) en de adviseur cultuureducatie
Hoelang?
Het oriënterend gesprek duurt 1 uur
Wat komt er aan bod?
In een oriënterend gesprek worden in ieder geval de volgende onderwerpen besproken:
- Introductie van de Route Cultuureducatie: Wat het is en welke doelen het nastreeft.
- De stappen binnen de Route Cultuureducatie: Hoe het traject verloopt en op welke manieren de begeleiding kan worden vormgegeven.
- Verwachtingen van de school: Welke inzet wordt gevraagd op het gebied van tijd, middelen en financiële bijdragen.
- Rollen en verantwoordelijkheden: Wie welke taken op zich neemt binnen het traject.
- De visie van de school op cultuureducatie: Welke ontwikkeling de school nastreeft en hoe cultuureducatie kan bijdragen aan bredere schoolontwikkelingen en speerpunten van het algemene schoolbeleid voor de komende drie jaar.
- Geschiktheid van de Route Cultuureducatie: In hoeverre de werkwijze aansluit bij de ambities en wensen van de school en of er een gezamenlijke intentie is om hiermee aan de slag te gaan.
- Praktische zaken: Toelichting op de samenwerkingsovereenkomst, instructie over het invullen van Evi en een korte uitleg over het schoolprojectplan en de bijbehorende begroting.
Het praatdocument laat zien wat cultuureducatie met leerlingen doet en wat de Utrechtse werkwijze is. Je kunt dit gebruiken ter inspiratie (zie downloads).
Samenwerkingsovereenkomst
Het eerste gesprek is het moment waarna een school definitief ‘ja’ zegt tegen de Route Cultuureducatie en zich committeert aan de investering in tijd, geld en inzet. Je legt dit samen vast in een samenwerkingsovereenkomst. Bij de downloads onderaan vind je een voorbeeld van een overeenkomst die je kunt gebruiken.