Deelgebied

Plan van aanpak

Binnen de Route Cultuureducatie kun je, samen met de school, werken aan een samenhangend geheel van activiteiten voor de leerlingen en docenten.

Het deelgebied  Plan van aanpak gaat over de cultuureducatieactiviteiten die de school voor leerlingen, individuele docenten en het team organiseert. Denk bijvoorbeeld aan de lessen/workshops van vakdocenten, of teamtrainingen door adviseurs/schoolbegeleiders, bezoek aan culturele instellingen of erfgoedinstellingen en/of van externe programma’s op school.

Een school kan het plan van aanpak op verschillende manieren opbouwen. Programmaonderdelen waar directe acties aan gekoppeld zijn en het evalueren &  borgen hiervan vormen samen het plan.  Deze zijn bij voorkeur op elkaar afgestemd. Door samenhang aan te brengen tussen activiteiten, wordt cultuureducatie voor leerlingen en docenten betekenisvol.

Wat is jouw rol?

Als culturele instelling begeleid je de school in het maken van bewuste keuzes in hun plan van aanpak. Hoe dit gesprek eruitziet bepaal je in afstemming met de school. Je kunt denken aan het volgende:

  • Inventariseer met de school de algemene onderwijs speerpunten en hoe culturele activiteiten deze onderwijsonderdelen kunnen versterken.
  • Verken met de school hoe ze de culturele activiteiten (meer) op elkaar kunnen afstemmen. Bijvoorbeeld met thema’s, projectweken of opeenvolgende lessen op vaste momenten in de week.
  • Wat gebeurt er in de klassen? Wat doen docenten zelf en waar heeft extern aanbod een plek? Breng het huidige programma in kaart.
  • Ondersteun de school bij het (her)formuleren van heldere doelen en tussendoelen voor cultuureducatie, en toets in hoeverre activiteiten daaraan voldoen.
  • Koppel acties aan het plan. Bespreek de hoe, wat en waar waarbij allereerst gekeken wordt naar een meerjarenplanning en vervolgens de jaarplanning.
  • Evalueer na elke activiteit en het plan van aanpak jaarlijks met de school en bepaal samen de borging. Op welke manier kan de school, personeelsonafhankelijk, weer terug- en vooruitblikken op de voortgang?
educatief centrum grebbelinie 62